اگر ورزش می تواند بر یادگیری و حافظه اثر بگذارد؛ چه زمانی باید یک تمرین انجام شود: قبل، همزمان، یا بعد از یادگیری؟

بر طبق تحقیق تازه هاینس و همکارانش در دانشگاه میسیسیپی، یک دوره کوتاه از ورزش قبل از یادگیری هر دو حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را بهبود می بخشد.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که فعالیت فیزیکی نه تنها سلامتی بلکه ادراک را هم بهبود می دهد برای مثال یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۰ که شامل افراد سالخورده می شد نشان داد که ۷۱ درصد مطالعات انجام شده رابطه مثبت بین فعالیت فیزیکی و ادراک از جمله احتمال زوال عقل کمتر را نشان داده است و در یک بررسی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که ورزش های قلبی عروقی کاملا با بهبود و پیشرفت حافظه در ارتباط است

بر اساس تحقیقات قبلی روی زمان اثر ورزش ، هاینس و همکارانش تلاش کردند بفمند چه زمانی (مرتبط با یادگیری ) ورزش می تواند حافظه را بهبود دهد.

محققان یک طرح درون موضوعی متعادل را بکار بردند که در این طرح شرکت کنندگان در معرض تمام حالات تحقیق قرار گرفتند. اما نظم شرایط مختلف تجربه شده برای شرکت کنندگان مختلف متفاوت بود. این کار به منظور کاهش سوگیری در نتیجه انجام شده بود.

نمونه از ۲۴ دانش آموز کالج تشکیل شده بود. (سن ۱۸ تا ۳۵، میانگین سن ۲۱، ۶۷ درصد زن، ۷۹ درصد اسپانیایی سفید) شرکت کنندگان شامل سیگاری ها ، کسانی که حامله اند، افرادی که اخیرا صدمه دیده اند، یا اختلال کمبود تمرکز در آنها تشخیص داده شده است، یا کسانی که ناتوانی یادگیری دارند یا داروهای روانپزشکی مصرف می کنند، حذف شدند.

همچنین آنهایی که اخیرا ورزش کرده اند یا قهوه نوشیده بودند یا از ماریجوانا و سایر مواد مخدر استفاده کرده بودند نیز از تحقیق مستثنی شدند.

از دانش آموزان خواسته شد چهار بازدید ۱ ساعته از آزمایشگاه بعمل آورند. این بازدید شامل یک جلسه کنترلی بدون هیچ فعالیت فیزیکی و سه جلسه ورزش قبل و حین و بعد از رمز نگاری حافظه بود.

ورزش ها و فعالیت های آزمایش شامل ۱۵ دقیقه پیاده روی تردمیل بود.

شرکت کنندگان خودشان، سرعت را انتخاب می کردند بعد از اینکه به آنها گفته می شد” لطفا سرعتی را انتخاب کنید متناسب با آنکه اگر کلاستان دیر شده بود. بنابراین یک پیاده روی در اوقات فراغت نخواهد بود و همچنین دویدن نیز نیست”

هر فرد با یک سرعت ثابت برای کل مدت ۱۵ دقیقه راه رفت. سرعت میانگین ۵.۷ کیلومتر بر ساعت بود.

کنترل شرایط شامل ورزش نمی شد. اما ۵ دقیقه استراحت قبل از انجام کار حافظه در نظر گرفته شد.

کلاس آنلاین مکات، از ابتدایی تا دانشگاه: همین الان رزرو کنید

در سه حالت شرکت کنندگان یادگیری را قبل شروع کار روی تردمیل ، حین آن و بعد از آن انجام می دادند. یادگیری شامل آزمون حافظه شنوایی کلامی ری RAVLT
بود که آزمونی هم برای حافظه کوتاه مدت هم برای بلند مدت است. این آزمون از دو لیست با ۱۵ لغت که چندین بار خوانده می شود‌، تشکیل شده است بعد شرکت کنندگان تلاش می کنند هر تعداد که ممکن است را به خاطر بیاورند.

در تمام بازدید ها بعد از اتمام RAVLT دانش آموزان بیست دقیقه را صرف تماشای قسمتی از مجموعه اداره (برای حواس پرتی ) می کردند‌.زمتعاقبا آنها تلاش می کردند تا لیست Aرا به خاطر بیاورند.

نتایج نشان داد که یادگیری در همه حالت های آزمایش، بهبود یافته است این بهبودی برای حالتی که قبل از یادگیری، ورزش روی تردمیل انجام شده بود، قوی تر بود همچنین در این حالت بهترین عملکرد حافظه بلند مدت بدست آمد.

این تحقیق نشان داد که فعالیت های جسمی با شدت بالا یا معتدل قبل از انجام تکالیف ادراکی (در مقایسه با حین و بعد ) برای یادگیری بسیار ثمر بخش است.
بنابراین وقتی که نیاز به مطالعه برای امتحان، یا یادگیری چیز جدید برای کارتان پیدا کردید یا میخواهید آهنگ مورد علاقتان را حفظ کنید، فعالیت فیزیکی معتدل انجام دهید مانند قدم زدن یا زدن چمن های باغچه ی خانه تان.

این فقط برای سلامتیتان مفید نیست بلکه حافظه و یادگیریتان را بهبود می بخشد.

ترجمه: گروه علمی مکات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *